Projekt „POWER”
„Praktyki zagraniczne – szansą uczniów w ZSE w Toruniu na sukces zawodowy na rynku europejskim” –
nr 2020-1-PL01-KA102-079753.
Realizowane w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz
kadry kształcenia zawodowego”.
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowany z Europjeskiego Funduszu
Społecznego dla uczniów klas: technik ekonomista, technik handlowiec i technik usług fryzjerskich.
Okres realizacji projektu: 01.10.2020 – 30.09.2022
Partner projektu: Europuente Spanish Project Partner S.L.
Celem głównym projektu było wzmocnienie kompetencji zawodowych uczniów poprzez zdobycie
praktyki i doświadczenia w oparciu o europejskie standardy obowiązujące w branży ekonomicznej,
handlowej i fryzjerskiej w zawodach technik ekonomista, technik handlowiec i technik usług fryzjerskich
oraz zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji mających na celu rozwój osobisty i zwiększenie
szans na przyszłe zatrudnienie.
Przygotowania:
Przed wyjazdem uczniowie zostali przygotowani językowo (kurs języka angielskiego branżowego w
wymiarze 20 godzin, podstawowe zwroty w języku hiszpańskim), kulturowo, merytorycznie i
pedagogicznie do odbycia stażu w firmach zagranicznych.
Zajęcia dla uczniów odbywały się w Zespole Szkół Ekonomicznych.
Mobilność projektu: Maj 2022
Projekt skierowany był do 40 uczniów ZSE, uczestniczyło w nim 4 opiekunów.
Realizacja projektu:
Uczniowie zrealizowali praktyki w nowoczesnych biurach i salonach fryzjerskich.
Podczas praktyk uczniowie szkolili swoje kompetencje społeczne i komunikacyjne w zakresie pracy w
grupach, porozumiewania się w języku obcym, przestrzegania regulaminów i norm obowiązujących w
innym kraju. Uczniowie kształtowali postawę otwartości i tolerancji na inne kultury oraz punktualności i
obowiązkowości.
Uczniowie w czasie wolnym korzystali z walorów przyrodniczych, podziwiali uroki krajobrazu,
zwiedzali okolice, uczestniczyli w zorganizowanych wycieczkach, brali udział w konkursach.
Uczniowie poznali kulturę i zabytki Granady i Andaluzji (zwiedzili Granadę, miasto Kordobę i Nerja oraz
ich ciekawe miejsca i atrakcje turystyczne – jaskinie, wąwóz Los Cahorros) a także wzięli udział w
spektaklu flamenco.
Był też czas na bierny odpoczynek i zażywanie kąpieli słonecznych i morskich oraz podziwianie
cudownych zachodów słońca. Uczniowie integrowali się w grupie poprzez udział w różnych
aktywnościach (konkursy, przygotowywanie materiałów dla szkoły z praktyk, wspólne wyjścia).
Niektóre opinie naszych uczniów na temat odbywania praktyki w Grenadzie.
Gdyby okazja na wyjazd na praktyki się za rok powtórzyła, zgłosiłbym się jako pierwszy. Praktyki
te były niesamowite, ponieważ rzadko kiedy można połączyć wyjazd do obcego kraju, zwiedzanie,
odpoczywanie, leżenie na plaży oraz pobyt ze znajomymi z praktykami. Dzięki temu wyjazdowi
poznałem również wiele nowych osób; więc według mnie te praktyki oceniam 10/10.
Podczas praktyk nauczyłam się lepiej pracować w grupie, wyrażać publicznie swoją opinię. Umiem
szukać przydatnych informacji. Praktyki pozwoliły otworzyć mi się na innych ludzi z mojej
szkoły oraz lepiej poznać nauczycieli. Nauczyłam się słuchać pomysłów innych oraz iść na
kompromisy.
W praktykach najbardziej podobało mi się to, że w pełni mogłam skupić się na swoim projekcie i
cały czas go doskonalić. Podobała mi się również forma odbywanych praktyk. Dzięki niej poznałam
dużo ciekawych i przydatnych informacji, jednocześnie będąc w miłej i przyjemnej atmosferze.
Szczerze polecam taką formę praktyk, bo daje to bardzo dużo możliwości oraz otwiera nam świat.
Najbardziej podobała mi się możliwość poznania nowych ludzi, sprawdzenia swoich umiejętności
komunikacji w innym języku, poznania ich tradycji, zachowań czy doświadczeń a także wieczorne
spacery, gdzie mogłam zobaczyć, jak wyglądają miejsca nie tyle atrakcyjne turystycznie a miejsca,
które pokazują codzienne, proste życie Hiszpanów. Uważam, że ośrodek, w którym przebywaliśmy
również należy na wyróżnienie, ponieważ warunki jak i posiłki tam były na bardzo wysokim
poziomie.
W trakcie praktyk wykonywałam następujące czynności: zakładałam swoją własną działalność,
poznawałam dostępne formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz związane z nimi
obowiązki dotyczące prowadzenia dokumentacji, dobierałam kod PKD do profilu działalności,
zaprojektowałam plan marketingowy mojej działalności oraz na koniec prezentowałam swój
biznesplan na forum grupy. Podczas praktyk kształciłam także umiejętności społeczne takie jak:
punktualność, kreatywność, radzenie sobie ze stresem i wystąpieniami publicznymi, przestrzeganie
regulaminów, komunikacja w języku obcym. W ramach programu kulturalnego zwiedziłam
Granadę, Kordobę, byłam w Nerja i jaskiniach oraz w górach Sierra Nevada w Los Cahorros. W
praktykach najbardziej podobało mi się to, że w pełni mogłam skupić się na swoim projekcie i cały
czas go doskonalić. Podobała mi się również forma odbywanych praktyk. Dzięki niej poznałam
dużo ciekawych i przydatnych informacji, jednocześnie będąc w miłej i przyjemnej
atmosferze. Szczerze polecam taką formę praktyk, bo daje to bardzo dużo możliwości oraz otwiera
nam świat.


Power – praktyki zagraniczne
Regulamin rekrutacji – POWER 2019 … więcej