Pod opisem projektu znajduje się galeria.
Projekt „POWER” „Praktyki zagraniczne – szansą uczniów w ZSE w Toruniu na
sukces zawodowy na rynku europejskim” –nr 2020-1-PL01-KA102-079753.
Realizowane w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów
i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”. Program Operacyjny Wiedza Edukacja
Rozwój 2014-2020 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego dla uczniów
klas: technik ekonomista, technik handlowiec i technik usług fryzjerskich.
Okres realizacji projektu: 01.10.2020 – 30.09.2022
Partner projektu: Europuente Spanish Project Partner S.L.
Celem głównym projektu było wzmocnienie kompetencji zawodowych uczniów poprzez
zdobycie praktyki i doświadczenia w oparciu o europejskie standardy obowiązujące w branży
ekonomicznej, handlowej i fryzjerskiej w zawodach technik ekonomista, technik handlowiec
i technik usług fryzjerskich oraz zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji mających na
celu rozwój osobisty i zwiększenie szans na przyszłe zatrudnienie.
Przygotowania:
Przed wyjazdem uczniowie zostali przygotowani językowo (kurs języka angielskiego
branżowego w wymiarze 20 godzin, podstawowe zwroty w języku hiszpańskim), kulturowo,
merytorycznie i pedagogicznie do odbycia stażu w firmach zagranicznych.
Zajęcia dla uczniów odbywały się w Zespole Szkół Ekonomicznych.
Mobilność projektu: Maj 2022 Projekt skierowany był do 40 uczniów ZSE, uczestniczyło
w nim 4 opiekunów.
Realizacja projektu: Uczniowie zrealizowali praktyki w nowoczesnych biurach i salonach
fryzjerskich. Podczas praktyk uczniowie szkolili swoje kompetencje społeczne
i komunikacyjne w zakresie pracy w grupach, porozumiewania się w języku obcym,
przestrzegania regulaminów i norm obowiązujących winnym kraju. Uczniowie kształtowali
postawę otwartości i tolerancji na inne kultury oraz punktualności i obowiązkowości.
Uczniowie w czasie wolnym korzystali z walorów przyrodniczych, podziwiali uroki
krajobrazu, zwiedzali okolice, uczestniczyli w zorganizowanych wycieczkach, brali udział
w konkursach. Uczniowie poznali kulturę i zabytki Granady i Andaluzji (zwiedzili Granadę,
miasto Kordobę Nerja oraz ich ciekawe miejsca i atrakcje turystyczne – jaskinie, wąwóz Los
Cahorros) a także zięli udział w spektaklu flamenco. Był też czas na bierny odpoczynek
i zażywanie kąpieli słonecznych i morskich oraz podziwianie cudownych zachodów słońca.
Uczniowie integrowali się w grupie poprzez udział w różnych aktywnościach (konkursy,
przygotowywanie materiałów dla szkoły z praktyk, wspólne wyjścia).
Niektóre opinie naszych uczniów na temat odbywania praktyki w Grenadzie.
Gdyby okazja na wyjazd na praktyki się za rok powtórzyła, zgłosiłbym się jako pierwszy.
Praktyki te były niesamowite, ponieważ rzadko kiedy można połączyć wyjazd do obcego
kraju, zwiedzanie, odpoczywanie, leżenie na plaży oraz pobyt ze znajomymi z praktykami.
Dzięki temu wyjazdowi poznałem również wiele nowych osób; więc według mnie te praktyki
oceniam 10/10.
Podczas praktyk nauczyłam się lepiej pracować w grupie, wyrażać publicznie swoją opinię.
Umiem szukać przydatnych informacji. Praktyki pozwoliły otworzyć mi się na innych ludzi
z mojej szkoły oraz lepiej poznać nauczycieli. Nauczyłam się słuchać pomysłów innych oraz
iść na kompromisy. W praktykach najbardziej podobało mi się to, że w pełni mogłam skupić
się na swoim projekcie i cały czas go doskonalić. Podobała mi się również forma odbywanych
praktyk. Dzięki niej poznałam dużo ciekawych i przydatnych informacji, jednocześnie będąc
w miłej i przyjemnej atmosferze. Szczerze polecam taką formę praktyk, bo daje to bardzo
dużo możliwości oraz otwiera nam świat.
Najbardziej podobała mi się możliwość poznania nowych ludzi, sprawdzenia swoich
umiejętności komunikacji w innym języku, poznania ich tradycji, zachowań czy doświadczeń
a także wieczorne spacery, gdzie mogłam zobaczyć, jak wyglądają miejsca nie tyle atrakcyjne
turystycznie a miejsca, które pokazują codzienne, proste życie Hiszpanów. Uważam, że
ośrodek, w którym przebywaliśmy również należy na wyróżnienie, ponieważ warunki jak i
posiłki tam były na bardzo wysokim poziomie.
W trakcie praktyk wykonywałam następujące czynności: zakładałam swoją własną
działalność,
poznawałam dostępne formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz związane z nimi
obowiązki dotyczące prowadzenia dokumentacji, dobierałam kod PKD do profilu
działalności,
zaprojektowałam plan marketingowy mojej działalności oraz na koniec prezentowałam swój
biznesplan na forum grupy. Podczas praktyk kształciłam także umiejętności społeczne takie
jak: punktualność, kreatywność, radzenie sobie ze stresem i wystąpieniami publicznymi,
przestrzeganie regulaminów, komunikacja w języku obcym. W ramach programu
kulturalnego zwiedziłam Granadę, Kordobę, byłam w Nerja i jaskiniach oraz w górach Sierra
Nevada w Los Cahorros.